Παρασκευή 22 Αυγούστου 2014

Αποδομώντας την Κοινωνική Εργασία

ΑΠΟΔΟΜΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ γράφει ο Στέλιος Μοίρας Κοινωνικός Λειτουργός


Αποδομώντας την Κοινωνική Εργασία


γράφει ο Στέλιος Μοίρας
Κοινωνικός Λειτουργός



Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένα στοιχεία και επιλογές που επιτρέπουν σε κάποιον να εξετάσει μια κατάσταση πέραν του προφανούς αν το θελήσει. Σε μια περίοδο όπου η αντίδραση και ο θυμός του συνόλου των πολιτών στρέφεται στη διεκδίκηση (ή έστω στην φαντασίωση αυτής) βασικών δικαιωμάτων όπως η εργασία, η τροφή, εν ολίγοις στην επιβίωση, βρισκόμαστε μπροστά στον κίνδυνο να αποσιωπηθούν ή έστω να εκληφθούν ως δευτερεύοντα, σημαντικά γεγονότα που καθορίζουν μακροπρόθεσμα μια κοινωνική συνθήκη. Για την Ψυχική Υγεία στο σύνολο της έχουν ειπωθεί και πραχθεί ελάχιστα σε σχέση με το ρόλο που αυτή παίζει, με σκοπό να ακουμπήσουν τους άμεσα ενδιαφερόμενους, δηλαδή τους πολίτες.
Τους εξυπηρετούμενους.
Διανύοντας την δεύτερη συνεχόμενη χρονιά όπου δομές και φορείς κινδυνεύουν με κλείσιμο, βρισκόμαστε ακόμη μπροστά στην αυταπόδεικτη διάθεση μιας κυβέρνησης και ενός Υπουργείου να αποδομήσει βασικά ένα σύνολο όχι υπηρεσιών αλλά Ανθρώπων. Παρατηρώντας κάποιος τις εξελίξεις μπορεί άνετα να βρει τις ίδιες εκείνες μεθόδους που εφαρμόζονται με σκοπό την δαιμονοποίηση και την ακύρωση ενός κλάδου: ξαφνικά εμφανίζονται φορείς που δεν έχουν άδεια λειτουργίας, δομές που επιχορηγούνταν με τεράστια ποσά και μισθούς, φορείς με κρυφά λογιστικά, ΜΚΟ που ευθύνονται για την κατάσταση στη Ψυχική Υγεία. Ταυτόχρονα η δίωξη του 18ΑΝΩ φάνηκε κι αυτή να έρχεται σε μια στιγμή εκκαθάρισης του Υπουργείου από ότι μέχρι τώρα κατέστη με τον τρόπο του ενοχλητικό. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται μια πολύ καλά οργανωμένη αντίφαση που μπερδεύει τον θεατή των εξελίξεων (τον πολίτη). Το υπουργείο παραδέχεται την ανικανότητα του και ταυτόχρονα περνάει στο άλλο επίπεδο, της ισοπέδωσης και της κάθετης τομής με τρόπο διαστροφικά «Μεσσιανικό».  Σε μια προσπάθεια απόλυτης εκλογίκευσης θα μπορούσαμε να εντάξουμε αυτές τις «δράσεις» στην κοινή μέθοδο που χρησιμοποιεί ένα κράτος σε κάθε συνθήκη οικονομικής κρίσης, αυτή της μείωσης κονδυλίων και παροχών σε Υγεία και Παιδεία. Θα μπορούσαμε να σταθούμε εκεί αν και μόνο διαλέγαμε τη συνήθεια που έχουμε σε αυτή τη χώρα να δεχόμαστε με κυνισμό την προχειρότητα. Την αναίδεια. Αλλά δεν είναι έτσι.
Όποιος κοιτάξει πιο κοντά ότι συμβαίνει, επιτρέποντας στον εαυτό του να δει πέραν των δικών του ατομικών ζητημάτων στο εδώ και τώρα, θα βρει ενδείξεις για κάτι που συντελείται οργανωμένα από πλευράς κυβερνήσεως σε πολλά αλληλοσυνδεόμενα επίπεδα που φέρουν μακροπρόθεσμες συνέπειες.
Μία από αυτές είναι η προσπάθεια κατάργησης ενός από τα τρία συνολικά Τμήματα Κοινωνικής Εργασίας στη χώρα, αυτό της Πάτρας.
Η συγκεκριμένη πράξη που προωθείται μέσα από το πρόγραμμα «ΑΘΗΝΑ» (άλλη μία Οργουελικής εμπνεύσεως ονομασία μετά το «ΞΕΝΙΟΣ ΖΕΥΣ!») δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι υπάγεται μόνο σε μια καθαρά οικονομική συγχώνευση με σκοπό την σμίκρυνση του Δημοσίου. Είναι ξεκάθαρα μια πράξη αποδυνάμωσης και αποδόμησης ενός ανθρωπιστικού επαγγέλματος και μάλιστα ιστορικού και πολυστρωματικού.  Το πιο σημαντικό όμως στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι να αντιδράσουν και να ενεργοποιηθούν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι(φοιτητές/τριες και επαγγελματίες) αλλά οι εν δυνάμει και εν ενεργεία ενδιαφερόμενοι, δηλαδή οι ίδιοι οι πολίτες οι οποίοι δύσκολα μπορούν μέσα από την παραπληροφόρηση, τον πανικό και την λειτουργική ημιμάθεια να κρίνουν πόσο πυρηνικής σημασίας είναι η κατάργηση αυτού του επαγγέλματος. Παράλληλα αυτή η απόφαση αποτελεί άλλο ένα μέτρο μείωσης των δυνατοτήτων ενός επαγγέλματος που μέχρι σήμερα παλεύει να κρατήσει μέσα από εμπόδια τη θέση και την αξία του στον επιστημονικό χώρο.
Με την ιστορία να επαναφέρει για άλλη μια φορά την αρνητική της επανάληψη σε ότι αφορά τους αγώνες και τις στερήσεις των χαμηλότερων τάξεων, δύσκολα θα μπορούσαμε να αποφύγουμε την αναφορά στο ρόλο των Κοινωνικών Λειτουργών στην στήριξη και την εργασία με Άτομα, Οικογένειες και Κοινότητα. Από τα τέλη του 20ου αιώνα μέχρι και σήμερα το έργο τους είναι συνυφασμένο με διεκδικήσεις και αγώνες(κυρίως σε πρακτικό-επιστημονικό επίπεδο) ευπαθών ομάδων και την απαγκίστρωση αυτών από την φιλανθρωπικού-μεγαλοαστικού τύπου πρωτοβουλία. Οι σχολές Κοινωνικής Εργασίας στην Αμερική κατά τη διάρκεια της ύφεσης ήταν από τις πρώτες που ενδιαφέρθηκαν για τις θεωρίες της ψυχανάλυσης επιλέγοντας να επεκταθεί η άσκηση τους πέραν της προνοιακής οπτικής ενώ μέσα στον 21ο αιώνα η πρακτική της Κοινωνικής Εργασίας συνδέθηκε με τη συστηματική κοινοτική οργάνωση και τον προσανατολισμό κοινοτήτων μέσω της κριτικής συνειδητοποίησης του Paulo Freire.
Για τα σημερινά δεδομένα όπως και για την πορεία της Κοινωνικής Εργασίας πολλά μπορούν να ειπωθούν σχετικά με τους τρόπους που η ίδια -αλλά και μέσω άλλων- περιορίστηκε σε συγκεκριμένου τύπου παρεμβάσεις και θεωρίες, με τις σχολές επίσης να φέρουν μεγάλη ευθύνη για τη «στενότητα» του γνωστικού αντικειμένου και  τη συσχέτιση του με δομολειτουργικές θεωρίες, παρόλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε το βεληνεκές των υπηρεσιών που παρέχουν επαγγελματίες και φοιτητές Κοινωνικής Εργασίας με κύριο γνώμονα πάντα την άμεση πρακτική άσκηση και την πολυεπίπεδη παρέμβαση στην εξυπηρέτηση ατόμων και ομάδων με δυσκολίες.
Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε συνεχώς να υιοθετούνται κρατικές και επιστημονικές στάσεις απέναντι στο επάγγελμα της Κοινωνικής Εργασίας που συντείνουν σταδιακά στην αποδυνάμωση της, πριν έρθει τώρα το Κράτος πάλι να την αποδομήσει. Συγκεκριμένα παρατηρούνται συνεχόμενες προσπάθειες αποκλεισμού των Κοινωνικών Λειτουργών  από δραστηριότητες ψυχικής υγείας όπως η συμβουλευτική οικογένειας και η θεραπεία  ή η παρεμπόδιση και δίωξη κοινωνικών λειτουργών  να παρέχουν υπηρεσίες ως ελεύθεροι επαγγελματίες ιδιωτικά (πηγή: ΣΚΛΕ-Υπόμνημα για το κύρος της Κοινωνικής Εργασίας και τη συνδρομή της στη Ψυχική Υγεία).
Με βάση τα παραπάνω βλέπουμε μια προσπάθεια να υποβαθμιστεί το συγκεκριμένο αντικείμενο όχι μόνο επαγγελματικά αλλά και εκπαιδευτικά πλέον με την πρόθεση κατάργησης του Τμήματος ή της συγχώνευσης αυτού με κλάδους εντελώς διαφορετικού αντικειμένου από αυτό(βλ. Επισκέπτες Υγείας).
Είναι σημαντικό να τονίσουμε πώς ως σχολή Τεχνολογικής Εκπαίδευσης οι σπουδαστές εισάγονται από τα πρώτα κιόλας εξάμηνα σε εργαστηριακές και πρακτικές ασκήσεις που διαρκούν 6 μήνες, καθιστώντας τον εαυτό τους προσαρμοσμένα μέλη ομάδων που πολλές φορές συμμετέχουν ζωτικά σε δραστηριότητες και προγράμματα σε σχέση με άλλες ειδικότητες, έχοντας πρακτική και θεωρητική εποπτεία.
Η αποδόμηση της Κοινωνικής Εργασίας αποτελεί μέρος της αποδόμησης της ίδιας της ψυχικής υγείας αφήνοντας σημαντικά ποσοστά εξυπηρετούμενων αποκλεισμένα από στήριξη σε πολλά επίπεδα, επιτρέποντας μελλοντικά την απάλειψη συγκεκριμένων παροχών σε ασθενείς αφού αν ισχύσει η απόφαση ο αριθμός των κοινωνικών λειτουργών θα μειωθεί αισθητά.
Οι εργαζόμενοι στο κλάδο της ψυχικής υγείας δεδομένης της γενικότερης συνθήκης οφείλουν(αυτή τη στιγμή και πέραν των δυνάμεων τους δυστυχώς) να σταθούν σε αυτήν τη στρατηγική, αντιδρώντας και φροντίζοντας να ευαισθητοποιήσουν φορείς για την συγκεκριμένη πρόταση ενώ και οι φοιτητές πρέπει να αντιληφθούν πώς δεν πρόκειται για έναν επαγγελματικό αποκλεισμό μόνο αλλά για την υποβάθμιση της ίδιας της ψυχικής υγείας, κατανοώντας το μελλοντικό τους ρόλο και την ευθύνη που φέρουν. Η συμμετοχή τους πρέπει να ενεργοποιηθεί πέραν των στενών εκπαιδευτικών πλαισίων μέσω μικροκομματικών αντιπροσώπων και να συμπράξουν στις κινητοποιήσεις για τη ψυχική υγεία.
Εξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε πώς ακόμη και σήμερα η Κοινωνική Εργασία φέρει (θεωρητικά) το «δίλημμα» αν είναι επάγγελμα ή λειτούργημα. Κι αυτό από μόνο του λέει πολλά.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ




ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ  ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
-----
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
-----
Ταχ. Δ/νση: Α. Παπανδρέου 37
Τ.Κ. – Πόλη: 15180 - Μαρούσι
Ιστοσελίδα: www.minedu.gov.gr
E-mail: press@minedu.gov.gr
                                                                       
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΘΕΜΑ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Το «κοινωνικό σχολείο» τίθεται σε εφαρμογή από την 11 Σεπτεμβρίου

Σύσκεψη στο πλαίσιο της συνεργασίας των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων, Υγείας και Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και φορέων με θέμα την λειτουργία του «κοινωνικού σχολείου»  πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Υ.ΠΑΙ.Θ. Στην σύσκεψη συμμετείχαν ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Ανδρέας Λοβέρδος, ο Υπουργός Υγείας, κ. Μάκης Βορίδης, ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Κώστας Κουκοδήμος, ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Γιάννης Ανδριανός,  η Υφυπουργός Υγείας κα Κατερίνα Παπακώστα, η Πρόεδρος του Δ.Σ. του ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ., κα Τζένη Κρεμαστινού, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Ψυχικής & Σεξουαλικής Υγείας, κ. Θάνος Ασκητής, ο Πρύτανης του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος και ο Πρόεδρος του Σ.Ε.Γ.Α.Σ, κ. Κώστας Παναγόπουλος.
Ο κ. Λοβέρδος παρουσίασε τους άξονες δράσης του «κοινωνικού σχολείου»:
·        Η καταπολέμηση του χουλιγκανισμού στα σχολεία.
·        Η καταπολέμηση της παχυσαρκίας στα παιδιά και τους νέους διά μέσου της άθλησης και της διατροφής.
·        Η καταπολέμηση του εθισμού στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά.
·        Η καταπολέμηση του ρατσισμού.
·        Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.
·        Η  πρόληψη των μολυσματικών ασθενειών.
·        Η ανάπτυξη του προγράμματος ΕΥΖΗΝ στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού .
·        Η λειτουργία του προγράμματος Kids Athletics του ΣΕΓΑΣ σε όλα τα σχολεία της χώρας.
·        Η εισαγωγή των εννοιών του Ολυμπισμού και των Εικαστικών στην εκπαίδευση.
            Ο κ. Λοβέρδος κατά την σύσκεψη τόνισε: «Μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχουμε τελειώσει τα πιο πολλά από όσα χρειαζόμαστε για τις δράσεις που συνοδεύουν αυτό που με δύο λέξεις αποκαλούμε «κοινωνικό σχολείο». Από τις 11 Σεπτεμβρίου το «κοινωνικό σχολείο» τίθεται σε εφαρμογή».
            Ο κ. Βορίδης σημείωσε: «Οι απόψεις μας συμπίπτουν. Το ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ. θα είναι το βασικό εργαλείο μας σε αυτές τις δράσεις. Θα κάνουμε ότι μπορούμε και θα το κάνουμε γρήγορα».
            Στην συνάντηση ανακοινώθηκε από τον κ. Κουκοδήμο η πιλοτική λειτουργία δύο αθλητικών σχολείων, η θεσμοθέτηση της ημέρας σχολικού αθλητισμού και η έναρξη της διαδικασίας χαρτογράφησης όλων των αθλητικών εγκαταστάσεων που υπάρχουν στα σχολεία, προκειμένου να αξιοποιούνται στο γενικότερο σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
            Ο κ. Ανδριανός υπογράμμισε ότι η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού θα συνδράμει στην λειτουργία του «κοινωνικού σχολείου» με παρεμβατικές δράσεις ανάπτυξης του αθλητισμού και καταπολέμησης της παιδικής παχυσαρκίας, όπου χρειαστεί σύμφωνα με τις μετρήσεις των σχετικών προγραμμάτων.
            Στην σύσκεψη αποφασίστηκε να εξεταστεί η ενεργοποίηση της επιμόρφωσης των οικογενειών σχετικά με την σεξουαλική αγωγή και τις μολυσματικές ασθένειες μέσα από τα προγράμματα των σχολών γονέων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το ΚΕ.ΕΛ.Π.ΝΟ., με τα επιστημονικά εγχειρίδια που έχει ήδη προμηθευθεί το Υ.ΠΑΙ.Θ από το Ινστιτούτου Ψυχικής & Σεξουαλικής Υγείας.
            Τέλος παρουσιάστηκε το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου του Georgetown, «Ολυμπισμός για την Ανθρωπότητα», από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου, κ. Αλέξη Λύρα.

                 

Νέο μισθολόγιο από την 1/1/2015


Νέο μισθολόγιο για το Δημόσιο, το οποίο θα ισχύσει από την 1/1/2015, ετοιμάζει η κυβέρνηση με στόχο -αν όχι τη μείωση- τουλάχιστον τη συγκράτηση στα σημερινά επίπεδα της μισθολογικής δαπάνης, την αλλαγή των εργασιακών συνθηκών και τηδιαίρεση των δημοσίων υπαλλήλων, διαμορφώνοντας στο εσωτερικό τους πολλαπλά και διαφορετικά εργασιακά συμφέροντα. Στο πλαίσιο αυτό βασικό εργαλείο θα αποτελέσει η αξιολόγηση του προσωπικού, που βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ στην ολοκληρωμένη της μορφή θα εφαρμοστεί από το νέο έτος, αφού προηγουμένως περάσει -το φθινόπωρο- από τη Βουλή ο σχετικός νόμος.
Ήδη,από τα υπουργεία Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης έχει συγκροτηθεί κοινή επιτροπή εργασίας με αποστολή στο δεύτερο 15θήμερο του Σεπτεμβρίου να έχει διαμορφωθεί το σχετικό προσχέδιο νόμου του νέου μισθολογίου, το οποίο στην τελική του μορφή -και ύστερα από τις σχετικές διαβουλεύσεις- θα κατατεθεί για συζήτηση και ψήφιση στην ολομέλεια της Βουλής τον προσεχή Οκτώβριο.

ΟΙ ΕΠΙΜΑΧΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες -αλλά και σχετικές διαρροές που έχουν δει το φως της δημοσιότητας- η επιτροπή εργασίας φαίνεται να έχει καταλήξει στις παρακάτω ρυθμίσεις, οι οποίες χωρίζουν εργασιακά τους εργαζόμενους σε πολλαπλές μισθολογικές ταχύτητες ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, την αξιολόγηση της παραγωγικότητας τους και τον χρόνο πρόσληψής τους (αν είναι δηλαδή νεοπροσλαμβανόμενοι στο Δημόσιο ή παλιοί εργαζόμενοι).
Η πρώτη μισθολογική παρέμβαση που σχεδιάζεται από την κυβέρνηση θα εδράζεται στην πρόθεση για έναν ουσιαστικό μισθολογικό διαχωρισμό των υπαλλήλων ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, σε σημείο μάλιστα που το χάσμα να είναι αισθητό και κατ' επέκταση να δημιουργείται ουσιαστικός διαχωρισμός εργασιακών συμφερόντων. Αναλυτικότερα:
Θα διευρυνθεί η μισθολογική διαφορά που χωρίζει τους δημοσίους υπαλλήλους ανάλογα με το μορφωτικό τους επίπεδο, καθώς όσοι είναι πανεπιστημιακής ή τεχνολογικής Εκπαίδευσης (πάνω από 250.000) πρόκειται να λάβουν μικρές μισθολογικές αυξήσεις, ενώ όσοι είναι μέσης ή βασικής εκπαίδευσης (περί τους 300.000) θα δουν τους μισθούς τους να μειώνονται ή να παραμένουν στάσιμοι.
Θα αυξηθεί αισθητά ο χρόνος μισθολογικής ωρίμανσης για τους υπαλλήλους που το μορφωτικό τους επίπεδο είναι μέσης ή υποχρεωτικής Εκπαίδευσής. Έτσι ο ελάχιστος χρόνος παραμονής των εν λόγω υπαλλήλων στα ίδια μισθολογικά κλιμάκια θα αυξηθεί κατά δύο έτη, με αποτέλεσμα όχι μόνο να μην υπάρξει αύξηση της συνολικής μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου, αλλά να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο η μισθολογική διαφορά αυτών των υπαλλήλων από τους υπαλλήλους με πανεπιστημιακή και τεχνολογική Εκπαίδευση.
Ένας δεύτερος τρόπος μισθολογικού διαχωρισμού των υπαλλήλων, με στόχο τη διαίρεση και τον ανταγωνισμό μεταξύ τους -αλλά και το δημοσιονομικό όφελος- θα είναι η αξιοποίηση του περιβόητου πριμ παραγωγικότητας. Συγκεκριμένα: Θα δίνεται μισθολογικό μπόνους παραγωγικότητας (που θα είναι έξω από τον μισθό) σε εκείνους τους υπαλλήλους που θα κρίνονται, μέσω της αξιολόγησης, «άριστοι» ή αποδοτικοί στη δουλειά τους, ενώ θα βλέπουν τις αποδοχές τους να μειώνονται εκείνοι που θα αξιολογούνται ως «κακοί» ή μη αποδοτικοί. Στο πλαίσιο αυτό είναι σαφές ότι στην παρούσα φάση η ποσοστιαία κατάταξη των υπαλλήλων -με την τωρινή αξιολόγηση- μπορεί να μην επιφέρει, στην παρούσα φάση, μισθολογικές επιπτώσεις στους υπαλλήλους του 15%, αλλά είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια της κυβέρνησης, ένας οδικός χάρτης δηλαδή, ώστε με το νέο σύστημα αξιολόγησης που θα ψηφιστεί το φθινόπωρο αυτές οι μισθολογικές μειώσεις να μπορούν να εφαρμοστούν από το 2015 με καλύτερο και πιο στοχευμένο τρόπο.
Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Star, στις 15 Απριλίου του 2014, είχε δώσει με απόλυτη σαφήνεια το πλαίσιο πάνω στο οποίο κινείται η λογική της κυβέρνησης ειδικά γι' αυτό το θέμα. «Θα επαναφέρουμε -είχε πει- το πριμ παραγωγικότητας στη λογική της πραγματικής επιβράβευσης εκείνου που αποδίδει καλά». Είχε ξεκαθαρίσει, μάλιστα, ότι με το νέο σύστημα το πριμ παραγωγικότητας θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Θα δίδεται δηλαδή χωρίς να επιβαρύνει το μισθολογικό κόστος στον δημόσιο τομέα και κατ' επέκταση τον κρατικό προϋπολογισμό.
ΑΠΟΛΥΤΟΣ ΚΥΝΙΣΜΟΣ...
Ο τρόπος με τον οποίο παρουσίασε αυτήν τη σκέψη του ήταν απολύτως ξεκάθαρος, μέχρι του σημείου να μπορεί να θεωρηθεί και απόλυτα κυνικός.
«Αν θέλουμε -είχε δηλώσει- να δώσουμε κάποιο πριμ παραγωγικότητας σε κάποιους οι οποίοι θα έχουν κριθεί ότι θα είναι οι καλύτεροι υπάλληλοι -στα πλαίσια μιας διαδικασίας αξιολόγησης- θα πρέπει αυτοί οι πόροι να εξοικονομηθούν από κάπου αλλού... Οι πόροι θα είναι -ενδεχομένως- στοχευμένες μειώσεις σε κάποιους, για να μπορέσουν κάποιοι άλλοι να πάρουν περισσότερα».
ΨΑΛΙΔΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΟΧΕΣ
Στα σενάρια που συζητούνται αυτό το διάστημα στην επιτροπή εργασίας για το νέο μισθολόγιο είναι και η περικοπή παροχών σε δημοσίους υπαλλήλους που κατά κάποιο τρόπο «ξέφυγαν» στις προηγούμενες φάσεις εφαρμογής της πολιτικής των μνημονίων. Για παράδειγμα, υπάρχουν περιπτώσεις που έχουν εντοπιστεί και αφορούν παροχές που έχουν δημόσιοι υπάλληλοι υπουργείων και άλλων υπηρεσιών, όπως επιδόματα για παιδικούς σταθμούς, κατασκηνώσεις, θέρετρα, μεταφορές, σίτιση κ.λπ.
Από αυτές τις παροχές, άλλες σχεδιάζεται να καταργηθούν και άλλες να περικοπούν δραστικά.
ΕΞΑΘΛΙΩΜΕΝΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΑ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ
Ένας ακόμα μισθολογικός διαχωρισμός των εργαζομένων στο Δημόσιο -και κατ' επέκταση διαχωρισμός εργασιακών συμφερόντων- θα προέλθει από τους νέους εργασιακούς όρους που θα ισχύουν για τους νεοπροσληφθέντες. Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται να αλλάξει όλο το σύστημα πρόσληψης στον δημόσιο τομέα. Οι νέοι υπάλληλοι θα προσλαμβάνονται για ένα έτος με τις αμοιβές πείνας που ισχύουν στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή, για ένα έτος (που θα είναι χρόνος δοκιμασίας) όσοι είναι πάνω από 25 ετών θα παίρνουν μισθό 585 ευρώ μεικτά και όσοι είναι κάτω από 25 ετών 510 ευρώ μεικτά. Μετά την πάροδο της δοκιμασίας θα αξιολογείται η απόδοσή τους κι εφόσον κρίνονται κατάλληλοι θα προσλαμβάνονται κανονικά με μισθό 780 ευρώ μεικτά για όσους το μορφωτικό τους επίπεδο είναι υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Για τους υπολοίπους (Μέσης, Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης) θα υπάρχουν ανάλογες μισθολογικές διαβαθμίσεις. Μ' αυτό τον τρόπο η κυβέρνηση καταφέρνει να αξιοποιεί φτηνό -εξαθλιωμένο μισθολογικά- εργατικό δυναμικό, με όρους ανταγωνισμού μεταξύ των ίδιων των νεοπροσλαμβανόμενων για το ποιος θα μείνει και το ποιος θα φύγει, αλλά και με μια μισθολογική απόσταση μεταξύ παλιών και νέων υπαλλήλων, που θα δίνει τη δυνατότητα στην εκάστοτε εξουσία να καλλιεργεί την ψυχολογία των πατρικίων και των πληβείων ή, κατά μία παλιά ρήση του Ανδρέα Παπανδρέου, των ρετιρέ και των υπογείων.
*Πηγή: «Εργατικός Αγώνας»

Τετάρτη 6 Αυγούστου 2014

Σύσταση Επιτροπών ανά Δήμο για τη χορήγηση Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου

Σύσταση Επιτροπών ανά Δήμο για τη χορήγηση Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου


Φεκ.1657 23-6-2014

 

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΒΣΣ ΦΕΚ 156/1-8-2014

ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 4277
ΦΕΚ Α 156/1-8-2014
Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας - Αττικής και άλλες διατάξεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 64
1. Προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι αυξημένες ανάγκες για κοινωνική φροντίδα στο σπίτι, ηλικιωμένων, ατόμων με αναπηρία, οικονομικά αδύναμων πολιτών κ.λπ. η διάρκεια του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» που παρατάθηκε με το άρθρο 127 του ν. 4199/2013 μέχρι 30.09.2014, καθώς και οι συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου των απασχολούμενων για την παροχή των σχετικών υπηρεσιών που παρατάθηκαν για το ίδιο διάστημα, παρατείνονται από τη λήξη τους μέχρι 31.12.2015. Οι συμβάσεις των απασχολούμενων στο Πρόγραμμα σε καμιά περίπτωση δεν μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου, κατά την έννοια της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 21 του ν. 2190/1994.
Για την απρόσκοπτη χρηματοδότηση της υλοποίησης του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι»για το χρονικό διάστημα από 1.10.2014 έως 31.12.2015 μεταφέρονται πόροι: α) από το λογαριασμό της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων που τηρείται στο Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ) μέχρι του ύψους των τριάντα πέντε (35) εκατομμυρίων ευρώ ετησίως και εφόσον υπάρχει διαθέσιμο υπόλοιπο από τη μηνιαία εξόφληση των δομών του ν. 4019/2011, όπως αυτός ισχύει, σε εφαρμογή του προγράμματος «Κατ’ οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων» (ν. 4052/2012, όπως αυτός ισχύει) και β) από πόρους του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και ειδικότερα του Ειδικού φορέα 33-220, γ) από πόρους του άρθρου 259 του ν. 3852/2010 του Υπουργείου Εσωτερικών, δ) από πόρους της ειδικής εισφοράς ασφαλισμένων που θεσμοθετήθηκε με το άρθρο 138 του ν. 4052/2012 για τη χρηματοδότηση του προγράμματος «Κατ’ οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων», ύψους έως δέκα (10) εκατομμυρίων ευρώ, εφόσον υπάρχει διαθέσιμο υπόλοιπο από τη χρηματοδότηση των δικαιούχων του προγράμματος «Κατ’ οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων» που εξυπηρετούνται από άλλους παρόχους και ε) από τυχόν αδιάθετους πόρους του προγράμματος της περιόδου από 1.10.2013 έως 30.9.2014.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Εσωτερικών προσδιορίζονται το ύψος των μεταβιβαζόμενων πόρων, η διαδικασία μεταφοράς τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Η διαχείριση των πόρων αυτών, η επικαιροποίηση του ηλεκτρονικού μητρώου ωφελου-μένων με δήλωση όλων των απαιτούμενων στοιχείων από τους ωφελούμενους και οι διαδικασίες υλοποίησης του Προγράμματος καθορίζονται σε προγραμματική σύμβαση που υπογράφεται μεταξύ των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης καί Πρόνοιας, Εσωτερικών, του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης Α.Ε. (ΕΕΤΑΑ), περιλαμβάνοντας ρήτρες αξιολόγησης της εφαρμογής του Προγράμματος.
    2. Η παράγραφος Η' του άρθρου 127 του ν. 4199/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
    «Η. Οι δήμοι η τα νομικά τους πρόσωπα η τα άλλα νομικά πρόσωπα της αυτοδιοίκησης που θα αποφασίσουν ότι συνεχίζουν να παρέχουν υπηρεσίες με το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι», καθώς και οι δήμοι, τα νομικά πρόσωπα αυτών, ή άλλα νομικά πρόσωπα της αυτοδιοίκησης που θα αποφασίσουν ότι επιθυμούν να παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές από την 1η Ιανουαρίου 2016 και μετά, μπορούν από 1ης Σεπτεμβρίου 2015 να συνάπτουν συμβάσεις παροχής υπηρεσιών του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» ως πάροχοι των ειδικότερων προγραμμάτων: α) «Κατ’ οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων» για τους δικαιούχους συνταξιούχους και β) «Κατ’ οίκον Κοινωνική Φροντίδα» για τους δικαιούχους οικονομικά αδύναμους, ηλικιωμένους, ανασφάλιστους, ΑμεΑ.
    Οι συμβάσεις αυτές θα συνάπτονται με την Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης Α.Ε. (ΕΕΤΑΑ), διαχειριστή του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι».
    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Οικονομικών και Εσωτερικών, που εκδίδεται σε αποκλειστική προθεσμία έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση αυτού του νόμου, εκχωρείται η υλοποίηση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» για το διάστημα από 1ης Ιανουαρίου 2016 και μετά, στην ΕΕΤΑΑ και προσδιορίζονται οι διαδικασίες υλοποίησης, εποπτεία, συντονισμός, καθώς και η πιστοποίηση των φορέων παροχής υπηρεσιών και ο έλεγχός τους, οι διαδικασίες οικονομικής διαχείρισης, οι πόροι χρηματοδότησης, το ύψος, τα κριτήρια και η διαδικασία καταβολής της αποζημίωσης στους δήμους ή τα νομικά τους πρόσωπα ή άλλους φορείς της αυτοδιοίκησης για την παροχή υπηρεσιών τόσο του προγράμματος «Κατ’ οίκον Φροντίδα Συνταξιούχων» του ΙΚΑ - ΕΤΑΜ που χρηματοδοτείται από την Ειδική Εισφορά ασφαλισμένων του άρθρου 138 του ν. 4052/2012, όσο και του προγράμματος «Κατ’ οίκον Κοινωνική Φροντίδα» της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας που χρηματοδοτείται από πόρους του τακτικού προϋπολογισμού και ειδικότερα του ειδικού φορέα 33-220 ή από το ΕΣΠΑ και ειδικότερα από πόρους των ΠΕΠ σύμφωνα με το ν. 4199/2013 σύμφωνα με τη σύμβαση που συνάπτουν με την ΕΕΤΑΑ και ανάλογα με τον αριθμό των ωφελουμένων και τον απαιτούμενο αριθμό εργαζομένων για την υλοποίηση των προγραμμάτων, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία διαδικασία και λεπτομέρεια για την απρόσκοπτη υλοποίηση του προγράμματος